Technisch lezen blijft ook in het vierde leerjaar belangrijk! Vandaag deden we dit wel op een heel leuke manier. We lazen per twee elkaar grappige en leuke experimenten voor. Het resultaat van het experiment werd niet gegeven. De leerlingen kregen drie keuzemogelijkheden als resultaat. Het was de test om te raden welke het juiste was.
Enkele voorbeelden voor de nieuwsgierigen:
* Een man kwam op dit idee. Hij nam een emmer en deed hem voor een deel vol met water. Aan de emmer maakte hij een touw vast. Hij ging op een stoel staan en slingerde de emmer rond het touw.
Wat was het resultaat?
a) Het water zwiepte uit de emmer en de man werd kletsnat.
b) De emmer draaide veel te snel rond. Daardoor brak het touw en vloog de emmer weg. De hele kamer werd nat.
c) Er viel geen water uit de emmer. Ook niet als de emmer helemaal op zijn kop hing.
* Een man wilde weten hoe kinderen reageren op vieze dingen. Hij deed deze proef. Hij vroeg kinderen om een bord 'hondenpoep' leeg te eten. Schrik maar niet! Het was geen echte hondenpoep, maar een stuk chocoladecake. Maar dan in de vorm van een hondenpoep. Wat denk je? Hoe reageerden de kinderen?
a) Een meisje vond dit zo vies dat ze ziek werd.
b) Grote kinderen wilden het bord niet aanraken, maar een peuter begon vrolijk van de cake te smullen.
c) Een jongen gooide het bord in het gezicht van de onderzoeker. Hij was vreselijk boos.