woensdag 24 februari 2016

Kennismaking met de leesvriendjes!

Vandaag was eindelijk het moment aangebroken dat we ons leesvriendje leerden kennen.
Lezen met twee is een project waarbij de kinderen van het vierde leerjaar samen lezen met de kinderen van het tweede. Het bevordert niet enkel het technisch lezen. Maar de kinderen creëren ook meer inzicht in de tekst door onze leesstrategie.
Elke twee weken komen we samen met ons leesvriendje en lezen samen een tekst. Nadien lossen we de bijhorende vraagjes in.

Vandaag maakten we kennis met ons leesvriendje. Aangezien we pas tot leren komen als we ons veilig voelen bij elkaar, maakten we op een ludieke manier kennis. We speelden enkele kennismakingsspelletjes.

Eerst moesten we ons vriendje zoeken door een geluidje te maken. Het vriendje van het tweede die het zelfde geluid maakte, werd ons leesvriendje. We maakten kennis door onszelf eens voor te stellen.

Nadien mochten we eens elkaar spiegelbeeld worden. We liepen achter elkaar en deden hetzelfde als ons leesvriendje.